Perinteistä Tuomaanpäivää vietettiin Maanpuolustuskorkeakoululla Santahaminassa 19.12.2022.
Päiväjuhlan avasi MPKK:n rehtori kenraalimajuri Mika Kalliomaa, joka kertoi koulun kuulumisia sekä Ukrainan sodan ja NATO-jäsenyyden vaikutuksista korkeakoulun tehtäviin.
Maisteriosaston johtaja eversti Eero Svanberg piti katsauksen kuluneeseen vuoteen ja kertoi tulevan vuoden muutoksista. Osaston toiminnan kehittäminen on jatkuva prosessi, jossa huomioidaan mm. oppilaspalaute, Puolustusvoimien ja MPKK:n NATO-jäsenyydestä johdetut uudet tehtävät sekä upseerikoulutusjärjestelmän tarkastustyö vuosina 2023-2027. Maisteriosasto johtaa vuonna 2023 11 eri kurssia ja Maanpuolustusopintokokonaisuus 2-kurssin.
Taistelukoulun perinneyhdistyksen puheenjohtaja Antti Nieminen tervehti kutsuvieraita ja kertoi kuluneen toimintavuoden olleen jo toipumista koronan jälkeisessä ajassa.
Puheenjohtaja julkisti Vuoden taistelukoululaiseksi everstiluutnantti evp. Risto Mäkelän, joka ollut 17 vuotta hallituksessa ja ollut järjestämässä lukuisia tilaisuuksia ja juhlia. Viime vuosina Risto on ollut järjestämässä mm. teatteriesityksiä ja hän on ollut mukana myös kehittämässä Taistelukoulun verkkomuseota. Puheenjohtaja julkisti myös uuden perinteen. Maisteriosastolta palkittiin ensimmäistä kertaa Vuoden opettajaksi kapteeniluutnantti Mikael Tammisalon.
Päiväjuhlan huipensi ajankohtainen esitelmä, jonka piti rikostarkastaja Tero Muurman Keskusrikospoliisista. Esitelmän aiheena oli ”Kyberrikollisuus – tilannekuva ja torjunta”.
Tuomaanpäivään kuuluu perinteisesti sauna ja illallinen ja niin tälläkin kertaa. Illallista ennen nautittiin Tuomaan tuoppi. Tuomaan tervehdyksen toi kurssin johtaja komentajakapteeni Marcus Duncker.
Taistelukoulun johtaja, perinneyhdistyksen kunniapuheenjohtaja, eversti evp. Pentti Vuolento piti päivällispuheen, jossa hän kertoi elävästi operaatio- ja taktiikan taidon historiasta ja antoi arvokkaita evästyksiä opettajistolle ja myös kutsutuille oppilaskurssilaille.